July 30, 2013

Resepi : Kek Batik Paling Simple...

Assalamualaikum...

Dua tiga hari lepas aku ada buat kek batik.. kek batik ni dah memang favorite aku sejak dulu lagi.. tapi tak selau dapat makan.. Dah alang-alang dah jadi anak dara pingitan ini.. kenalah belajar masuk dapur yer... Lagipun aku memang suka makan... aku suka masak... cuma tak masuk kelas kulinari je lagi... Masa masak tu feeling masterchef selebriti la sikit...

Ok.. proceed to our receipe....

KEK BATIK SIMPLE

Dalam resepi ni aku gunakan sukatan mangkuk, cawan atau sudu....

1 mangkuk biskut marie (pernah cuba guna biskut osborne, sedap jugak) - patah-patahkan
2 sudu besar marjerin atau mentega
1 cawan susu pekat manis - ikut suka, nak manis letak banyak sikit pun boleh
2 cawan milo
#Untuk hiasan atasnya, boleh gunakan badam atau coklat cip... 

Cara-caranya

1. Cairkan marjerin di dalam periuk dengan api sederhana.. Tutup api..
2. Masukkan susu pekat manis dan kacau sehingga sebati.... 
3. Masukkan milo dan kacau hingga sebati..
4. Masukkan biskut marie yang telah dipatah-patahkan tadi..
5. Setelah semua biskut disaluti dengan adunan, masukkan adunan tersebut ke dalam loyang mengikut bentuk kesukaan anda.
6. Hiaskan dengan sedikt badam atau coklat cip.. boleh juga gunakan coklat urai..
7. Simpan di dalam peti sejuk.. Setelah kek menjadi keras, kek batik anda sedia untuk dimakan... yummmy....



Pic kredit to Mr google


Sekarang aku tengah sibuk buat persiapan nak raya... tengok nanti yer berapa banyak kueh raya aku dapat buat...




Sekian, thanks for reading!!

2 comments: